Monday, February 8, 2010

::Parkinson Eratkan Kami::



Aku ingat tak nak update blog dis wik..
Sebab bz dgn quiz n test..
Nak study..[walaupun-hangat2-taik-ayam]

Aku mcm tetibe tersentap dgn komen Bro.Hisham..
Aku tetibe terkedu..
Dia suruh aku buat entry pasl sakit parkinson..
Aku tak tahulah kalau dia main2 or serius..
But aku take serius la ape yg die suruh 2 wpon xbetul..

Aku takkan cerita detail..Search name sentific bagai..Cuma aku akn cerita ape yg aku lalui sepanjang aku menjaga datuk aku yg menghidap penyakit ni..
Amaran: Entry ni pjg...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tokki...
Nurul tak tahu macam mana Tokki dapat sakit ni..Tp Nurul tahu dari Tok..Tok bagitahu Tokki dapat sakit ni masa tahun 1995..Tahun tu adik Nurul yg ke 5,Firdaus lahir..Sebab tu la Nurul ingat tahun Tokki dapat sakit ni..

Masa ni Ayah Cik baru balik dari oversea.Tokki sihat lagikan??Tokki pon berisi lagi masa ni..

Tokki...
Dlu Tokki cume ketar2 sikit2 je kan?Tokki boleh bangun sendiri cume tangan je ketar2..Tokki dapat makan gune tangan lagi..Tp Tokki tak dapat buat keje kuat2...Nurul tahu..Tokki tak garang..Tokki baik sangat!Mak pernah ckp Tokki kalau nak marah Tokki report kat Tok..Pas2 Tok yg marah mak..hihi Tokki keje kuat masa muda..Sbb tu kot Tokki dapat sakit ni...Ubat xde..Tokki kne bergantung dengan ubat tahan sakit dan ubat melambatkan proses tuk penyakit tu lebh teruk je..Kalau Tokki xmakan ubat..Nnt tangan Tokki jadi ketar teruk sgt..


Tokki..
Tokki ingat tak masa Cik De sekeluarga nak pindah sbb Ayah De kne tukar tempat keje..?Tok nangis2..Yela..Tok kne jaga Tokki sorg2...Tok dah tua..Takut xlarat plak..Nurul mase tu baru bis UPSR..So..Tok mintak dengan mak suh Nurul duk dengan Tok n Tokki..Mak tak tahu nak cakap ape sbb ayah xbg..Yela..Nurul sorg je ppuan dlm adik beradik...Nape Tok pilih Nurul?Nape Tok tak pilih cucu yang laen??Sbb Nurul je yg sanggup duk dengan Tok..Anak Mak Long..Rmai je ppuan..Tp sorg pon xnak duk dengan Tok n Tokki..Nurul je nak!Nak jaga Tok n Tokki..Sbb 2la ayah bgi jaga time cuti sekolah je...Nurul bersyukur sebab Allah bagi sifat simpati kat dalam diri Nurul ni...

Makin lama..Tokki makin bongkok..Nurul plak jadi lagi tinggi dari Tokki..

Tokki..
Nurul xpenah bosan jaga Tokki...Kalau Tokki panggil suh tarik nak bangun..Nurul tarik...Bile Tokki dah stabil..Nurul baru lepaskan tangan Tokki..Tokki nak turun tangga..Nurul papahkan..Tokki dah xkuat masa tu..Tokki makan pkai sudu dah..Kalau Tokki ckp pon..Dah xpaham..Kalau Nurul paham Nurul jawabla..Kalau tak paham..Nurul iyakan je..Kdg2 bile Tokki cite Nurul dengar sambil urut2 tangan Tokki..Pas2 kalau Tokki tanya tapi Nurul xpaham Tokki gengam tangan Nurul kuat2 tanda suh jawab soalan Tokki...Nurul mintak maaf..Nurul bukan tak nak jawab..Tp Nurul xpaham..Yela..suara Tokki dah xberapa nak keluar sgt sbb penyakit 2..


Tokki..
Lame jugak Tokki kne penyakit parkinson 2 kan?Mcm2 cara ubatan cube..Tp still xmenjadi..Doktor kata ubat setakat ni xada lg...Nurul xtahu perit mana Tokki lalui penyakit tu..Tok tabah jaga Tokki..Langsung xbersunggut..Tokki tahu x...Bile start bukak sekolah..Nurul kne balik umah Nurul..Tiap2 malam Nurul nangis...Gambar Tok n Tokki Nurul letak bawah bantal...Yela..Takut je ape2 jadi kat Tokki..Xada sapa jaga..Tok pun dah tua..Nasib Ayah Ngah duk dekat..Dpat la tiap2 petang tengok2kan Tokki..Lame2 Cik De pindah kat area kampung jugak..Suka Tok kan..Yela...Ape2 jadi bleh kol kejap je dah sampai..


Tokki..
Makin lama..Penyakit Tokki makin teruk...Kalau bercakap memang xpaham langsung..Tok je yg paham..Kdg2 Tok geram kat Tokki..Tp Nurul tahu..Tok xde niat nak marah2 Tokki...Cume Tok xpaham ape Tokki cakap..Dlu boleh la jugak makan dengan tangan..Skarang makan dengan sudu dan kne pkai apron..Yela...Makanan byk tumpah dari masuk mulut..Nak suapkan kadang2 Tokki xbagi...Tokki pon kdg2 kencing atas tilam..Nak buang air besar pon kne cucuk2 pkai alat..Tokki dah xkuat...Doktor cakap otak Tokki dah kecut..Jadi mcm kanak2 balik...Kesian Nurul tengok Tokki...

Tokki jadi kurus sgt sbb Tokki xmakan byk..Mungkin Tokki xlarat nak kunyah...

Tokki...
Nurul tahu..Tokki kdg2 nak bermesra dengan cucu2..Tp cucu2 yg kecik2 tu xpaham..Diorg xtahu keperitan penyakit yg Tokki lalui 2....Nurul ingat lagi..Masa Tokki dtg rumah Nurul..Tokki duk umah Nurul sekejap sebab Tokki nak jalan2..Mak bawak dtg umah..Tok tak ikot sbb riso kat ayam2 die...Nanti xda sapa ak bg makan...Tok bg Tokki 1plastk gula2 sbb Tok tahu Tokki suke gula2 dan akan makan bile duk saja2..Tapi Tokki bagi gula2 tu kat Nurul adik beradik..Mak marah kalau ambik..Tp Tokki lagi marah kalau xambik..So..Nurul ambik la jugak...Bile Tokki nak balik kampung dengan Ayah Cik...Tokki ulur duit kat Nurul..Tp Nurul tak nak..Yela..Duit 2 org bagi kat Tokki..Tp Tokki ulur jugak..Ayah Cik suruh ambik sebab Ayah Cik tahu Tokki marah kalau xambik...Nurul ambik tp Nurul sebak..Yela..Nurul xnak duit Tokki..Nurul nak Tokki sihat..
Balik kampung Tokki suke b'jalan..Xpenat plak tu..Tok kalau kejar Tokki..Tok yg penat...Tokki jalan laju..Pas2 Tokki akan singgah umah org ckp nak rehat n Tokki bagi duit..Pastu Tokki balik rumah..Kdg2 ada org antarkan sbb kesian tengokTokki jalan kaki..Lucu pun ada jugak..

Tokki..
Nurul nak mintak maaf..mase Tokki masuk hospital..Nurul sempat pergi sekali je..Yela..masa tu Nurul kne jaga adik2..Mana sempat nak pergi selalu...Mak plak jaga Tokki..Nurul tengah tunggu result SPM waktu tu...Ayah plak kerja kat Pontian..Xada sapa jaga adik2..Doktor xbagi Tokki makan sebab salur makanan Tokki dah xada..Tapi Tokki nak sangat makan..Mak bagi la jugak makan kuih lompat tikam fav Tokki tu..Pas2 doktor marah sebab nnt makanan 2 xtau keluar kat mane..Bila Tokki keluar hospital..Nurul xsempat langsung pergi jumpa Tokki sbb Nurul kne daftar kat UiTM..Mak cakap Tokki pkai weelchair..Tokki xboleh jalan dah..Penyakit Tokki makin teruk..

Tokki...
Seminggu lepas daftar kat Uitm..Ayah bg msg ckp Tokki dah tiada...Nurul masa tu on da way nak pergi koperasi...Nurul terkedu...Nurul xboleh jalan..Kawan tanya..Nurul tunjuk msg tu..Air mata Nurul turun tanpa henti..Org tengok Nurul dah xpeduli..Nurul nak balik..Tp Nurul baru lagi kat Uitm 2...Nurul xtahu nak balik macam mana..Nurul call Tok..Tok cakap xpela..Xpayah balik..Kalau balik pun xsempat jugak nak tengok...Mak bagitahu Nurul..Tokki meninggal dalam tido..Xsilap seminggu selepas keluar hospital...Nurul terkilan Tokki..Nurul sayang sgt2 Tokki..10 tahun Tokki menderita sakit Parkinson 2 kan...Tapi sampai sekarang ubat dan sebab penyakit 2 xtahu lagi..




Pensil/Surat:Air mata aku mengalir tanpa henti sepjg aku taip entry ni dan aku t'paksa berhenti seketika sebab aku xtahan sebak...

23 comments:

i'msosupernotcool said...

al-fatihah..

god bless him..

Moon Death Spell said...

al-fatihah.. beruntung tokki ada kamu

si kosong said...

al-fatihah...

Lifesaver said...

takziah and al fatihah. moga roh tokki bersama golongan org2 beriman

cik CumeY said...

al fatihah...

terharu gile kot bace....

mesti susahkan arwah tokki :(

cc kena dugaan kecik pon dah susah..

inikan pulak dia :(

-li.zue- said...

al fatihah..

semoga arwah tokki ditempatkan di kalangan orang yg beriman.

sedih sangat baca entry ni.
be strong waniey! =]

Rara said...

al-fatihah jugak..
moga dia dtmpatkn disisi Allah,dgn orang2 briman..



P/s: Hey scandalkuhh..xmo nanges2,i kn ad? :)

Wanie-san said...

Thanx sahabat2 semua..Aku kuat..Juz kalau teringat balik tu..Memang sedih la...Sapa xsyg atuk sendiri..=]

CC:kam kne kuat tau cc!hope kamu cepat sihat!=]

Rara:
I need u...i want to cry wif u..plzz...=S

iera said...

wanie...xtau plk tokki wanie sakit parkinson. Bkn ke lps spm iera n arina ade dtg rmh wanie... Wanie xdok plk cte...

Sedih bce en3 nie. Cian wanie. Moga2 tokki wanie ditempatkan di kalangan or yg b'iman..amin

GhOsToNe said...

takziah..

moga rohnya dicucuri rahmat!

Al-Fatihah...

Wanie-san said...

iera:
aha..tokki wani dah lama sakit 2...wani xt'lintas plak nak cite sbb tokki wani dah lame sakit...kalau baru sakit wani kabo gok..thanx iera...=]

ghostone:
thanx...=]

azzaliena suziantie said...

al fatihah ;(

ko kuatkan semangat k

nurulfive said...

i'm a new reader~tersangkut dgn this entry.
hey sis..dun be sad loh, alhamdulillah Allah tak panjangkan penderitaan arwah~
i'd experienced dgn my dad yg dh sakit for more than 20yrs. dah tak ingat pon waktu dia sihat dulu.
tapi tuh la...bile dh experienced thru years~kami dh get used dgn that situation.
and as u said..parkinson mengeratkan kami. adik beradik kami sgt bahagia...itu lah hikmahnya.

and the best part is...we share the same name!! haha~peace!

jee yunus said...

ermm..ieven sy x der pengalaman...tp..insaf dgn cite ni...:(

Mimie.Candy Cane said...

sabor la wanie.tokki wanie tabah menghadapi penyakit dia..

semoga dia tenang di sana

Al fatihah..

Wanie-san said...

azzaliena suziantie:
aku mmg dah kuat n dah boleh terima..=]

nurulfive:
hahahaha same name?my family called me nurul but my friends called me wanie..hihihi owh..ur dad sakit lebh 20thn?uh...kamu sekeluarga mesti kuat hadapi ni..kami pon mcm 2...dah lame rasenye mcm biase..mmg dah xingat bile time die sihat...=]
thanx visit my blog...

jee yunus :
juz nak share je jee..ada lg org yg lg tabah hadapi semua ni..=]



Mimie.Candy Cane :
2la kak mie..tokki wanie baek sgt..wani syg gile kat tokki..
semoga die ditempatkan dgn org2 yg beriman...amin

asna cute said...

tabah..

Al-fatihah~

FaTiN said...

wanie-san,
it must be hard for arwah kan. sedih baca entry ni. tiba-tiba teringatkan arwah datuk. dulu dia kena strok. 5 tahun dia sakit. dan akhirnya dia pergi dan tak kan kembali sampai bila-bila.



p/s: still cryin'

Ms.Independant said...

Al-Fatihah buat Tok Ki.

Wanie-san said...

asna cute & Ms.Independant :
thanx....=]

FaTiN :
Bile ingat kembali 2la buat sebak...
Tuhan xnak panjangkan penderitaan Tokki..syukurla..Semasa hayat beliau..Kami jaga die dgn baek...moga2 datuk fatin n tokki sy di tempatkan dengan org2 yg beriman....amin...

Anonymous said...

Solar eneragy is the future for the world.
[url=http://www.solarcourses.org/]solar courses[/url]

avid_gunner said...

great story..takde entri yg penah buat aku lepas mouse, tongkat dagu pakai dua tangan, ngadap monitor, baca dengan penghayatan macam entri ni...great story!

untung tokki dpt cucu mcm ko.

Wanie-san said...

huhu ni 1st time ak wat entry dgn penuh perasaan..b'cucuran air mata aku time taip entry ni..huhu