Showing posts with label Counting Wedding. Show all posts
Showing posts with label Counting Wedding. Show all posts

Friday, September 13, 2013

::D.I.Y Bunga Telur SIAP!::

Assalamalaikum....
Kegigihan memang perlu untuk menyiapkan Carnation Flower untuk dijadikan Bunga Telur. Dengan tak dapat support dari roommate la. Emak yang suka sangat buat aku jadi jiwa kacau la. T_T Finally, tangga 12/9/2013 SIAP SUDAH 200pcs bunga telur setelah hampir 5 bulan aku kerjakannya. Actually dalam 2 bulan aku tak buat. Time puasa sentuh pun tak. 100 pcs aku boleh siap dalam masa sebulan je tu pun bukan tiap malam aku buat. Yang lagi 100pcs tu aku buat time aku pemalas+tengok running man+ tidur. Memang tak siap-siap la. Hihihi

Reben 2 color. Aku rasa theme kahwin aku ROJAK. T_T


Ni yang awal-awal buat dulu.Dah siap duduk dalam stor dah. Color RAHSIA...hihi

Buat Carnation Flower banyak-banyak sampai aku naik juling.. @_@

Yang ni yang dah last-last buat. Tak kembangkan sebab takut terpenyet. If tak kembangkan boleh la sumbat-sumbat dalam kotak. Tak adala susah hati takut jadi ayam penyet. huhuhu

Yang ni buat untuk hantaran pertunangan.

1st time aku publish gambar pertunangan aku kat umum!  Kat Facebook pun aku tak heboh. Actually tak ramai yang tahu aku bertunang. Sebab aku tunang diam-diam. Just jiran-jiran datang je. Saudara-mara tak datang sebab jauh.Hantaran tak sempat nak snap satu-satu. Hantaran tu DIY sendiri la. Reben+Bunga tisu carnation+bunga kain. 

Untuk kos untuk buat depend pada kedai yang nak beli barang-barang la. Kalau kat Shah Alam aku suggest pergi kat CT HANDICRAFT di Seksyen 18, dekat dengan Mydin dan Ole-ole. Memang murah. Murah daripada NILAI 3. Ambil banyak ke ambil sikit ke harga tetap harga borong.  Kalau memang tak ada masa dan malas nak buat beli jela. Kat kedai tu harga bunga telur yang pakai Artifical  Flower harga 0.60sen satu. Ada yang 0.50 sen. Cantik kot! Kedai lain RM1.00++ satu.

Ni aku beli untuk Bunga Pahar abang aku. Sekotak RM40/50pcs.. So, RM0.80sen satu. Murah ke?Boleh la tu! Aku tak ada masa nak buat bunga pahar abang aku tu sebenarnya. Thats why aku beli. HAHA

Meh aku list kan kos untuk 200 pcs bunga telur ni: 

Paper Crepe: RM5.00/10helai boleh buat 40 pcs bunga. 
5 paket x RM5.00=RM25

Lidi : RM4.00/1paket (200batang)

Reben Bunga : RM 0.80/1 gulung
30 gulung x RM0.80 = RM24

Reben Telur : RM3.80/1 gulung
5 gulung x RM3.80= RM 19.00

Dawai size 28 & 26 : RM0.50/1 paket
Size 28 : 5 paket x RM 0.50= RM2.50
Size 26 : 2 paket x RM0.50 = RM1.00 

Pelilit : RM0.50/1 gulung
8 gulung x RM 0.5 = RM4.00

Sarung telur : RM6.00/100 pcs (Beli yang segera.Bukan kain net)
2 x RM6 = RM12

Dawai sarung telur : RM1/100pcs
2xRM1=RM2

Total (200 pcs) = 25+4+24+19+2.5+1+4+12+2=RM93.50
RM79.50/200=RM0.4675 sekuntum  bunga telur

Murah tak Kak Ton sekaliannnn?Ekekekeke Kalau kat kedai tak akan dapat la bunga telur yang cantik harga below RM0.50... DIY murah tapi memang memerlukan kegigihan yang tinggi! T_T

Pensil/Surat: Next project DIY ialah PAPER BAG DOOR GIFT!


Tuesday, September 3, 2013

::D.I.Y= NO Kad kahwin + Sticker Murah& Blogger Lyaa::

Assalamualaikum...
Berangan nak D.I.Y banyak benda kan. Akhirnya satu persatu tak jadi D.I.Y! Kesnya bila memang susah nak dapat support En. PZ+Roommate+Ibunda. Grhhhhh Mula-mula nak D.I.Y kad kawen, aleh-aleh bila calculate kena buat kad kawen 1000pcs terus kira beza DIY dengan tempah. Kalau DIY murah sikit je. Tapi take time and banyak kerja sikit jela. So, confirm-confirm En. PZ sokong tempah. Punah harapan... Weekend ni ada Wedding Festival kat PKNS, Bangi. Boleh la terus order..Alhamdulillah...

Untuk sticker plak. Memang tak ada fikir nak order pun. Aleh-aleh bila fikir nak design, pastu printer ink habis terus kira harga buat dan harga tempah. Cari yang memang paling murah habis la. Siap dapat button badge free 40pcs. Macam-macam promotion ada. Harga sama tapi free masing-masing lain la. Memang semua RM0.15/pcs. Ada yang tempah 1000pcs sticker free 20 button badge la...free 30 button badge la..Aleh-aleh aku dapat tadi 40 button badge if bayar full payment. Aku ape lagi bayar full la. Kalau tak free 30 pcs je.. Yang lain kalau nak add nama Ayah, Ibu, brother etc tu kat button badge tu kena extra charge so mahal la. Tu yang ak terus cari yang murah yang tak payah bayar kalau tambah nama semua. Search jumpa stickerku.com kat Facebook tanya-tanya semua then dia cakap tak ada charge apa-apa kalau nak tambah nama just kalau guna design lain je kena extra charge. Aku pun tak kuasa nak tukar design just pakai design dia yang memang dah cantik tu, apa lagi order la!!Oyeahhh! Untung mak nok oiii!



Banyak lagi design yang cantik-cantik..Pening nak pilih!hoho

Weekend aritu jumpa blogger Lyaa kat weeding dia. Memang gigih juga pergi. Kebetulan suami dia memang kawan baik En. PZ. Dia pula memang dah kenal lama tapi tak jumpa. Padahal duduk Shah Alam juga. Tak ada rezeki. Finally dapat jumpa juga! Kecik je orang nye. Ramah sangat!hehehe Terus jadi tak segan.. Ingat aku ni je orang selalu tertipu ingat tinggi. Padahal Lyaa pun sama. Ingat tinggi padahal alahaiii..Rendahh je..Comel+cantik gituu..hehe

Geng En. PZ.. Semua ada. Yang dah kahwin ada anak. Yang sudah kahwin. Yang baru kahwin. Yang bertunang. Yang single. Opsss..hehehe

 Pengantin Baru yang cantik !!!!!

Ingat tinggi rupanya rendah ajeee!hihi

Pensil/Surat: Sesi mengagihkan duitttt!


Tuesday, August 27, 2013

::Nak yang Murah Aje::

Assalamualaikum....
Malas betul aku nak fikirkan hal kahwin kalau duit dah tinggal senipis kulit bawang. En.PZ kena pergi Tawau. Tak lama pun. Hari ini sampai Jumaat. Pastu Sabtu plan nak pergi tempah kad kahwin sebab pertengahan bulan 10 dah nak pickup. Design yang aku nak mostly more than 0.30/pcs. Geram pula. So, nak pergi tengok dan tanya sendiri. If ada design yang menarik less than 0.30/pcs terus ak grab. Aku nak design boarding pass tapi kalau untuk sebelah pihak boleh la bawah 0.30/pcs tapi kalau dua pihak terus jadi 0.39/pcs. Membazir tu. Aku kan kedekut! Nak design cadbury ramai dah buat. Nak design cek sama macam boarding pass. So aku rasa design yang valid ialah design post card. Tapi dah macam lama dah orang buat. Aku nak yang nampak ala-ala vintage style and color pastel. Gitewww... Cerewet+kedekut=Complete! Kau buat la sendiri wani oii!

Pastu fikir pasal sticker plak. Sticker aku nak 2000pcs. Tapi aku 1000 pcs dan abang aku 1000 pcs. Aku nak harga bawah 0.10/pcs. Memang payahla nak cari!HAHA Kalau ada aku tempah kalau tak ada aku D.I.Y!sebab aku dah kira, kalau D.I.Y harga jatuh dalam 0.05 sen ajeee.. Gila kau tak murah!Wakakaka

Button Badge pun sekian hal. Nak yang bawah rm1.50. Nak dalam 100 pcs. Design same je sbb 50 belah aku dan 50 belah En.PZ. Untuk sibling and parents ada la tulis Father, mother, brother yang lain tulis Family pastu friend. Actually, kalau buat 100 pastu aku guna semua dulu pun tak kisah sebab belah En. FZ pun semua adik lelaki. Sama dengan aku.Haha *Niat keji*. Usha pun paling murah RM1.80 je. Design pun biasa-biasa aja. Penat dah nak cari ni!

Progress bunga telur memberangsangkan. Haha. Balik kerja biar la ada masa dalam 10 minit pun, aku gigih buat! Minggu lepas push my self boleh siap dalam 27 kuntum. Minggu ni rasa lagi banyak kot boleh siap. Malam ni tak payah buat reben, bunga semua..Just combine je. So, kalau combine memang sekejap dah siap! InsyaAllah... Allah permudahkan semuanya.. ^_~

Weekend aritu jumpa blogger pencen yang dah lama tak jumpa. Still maintain macam dulu. Cuma aku je yang gemok.HAHA *Kuang asam masing-masing kutuk aku!*


Pensil/Surat: Kerja tak ada. Kebosanan.


Wednesday, August 21, 2013

::Perihal Kad Pula::

Assalamualaikum.....
Phewww... Harini update blog lagi. Gigih betul.Sementara mood membuak-buak ni apa salahnya kan. Haha Ok, semalam discuss dengan En.PZ berkenaan kad kahwin. Yela, sebelum ni nak DIY, aleh-aleh semalam buat calculation rupa-rupanya kad belah aku dalam  500 pcs sebab abang aku kan kenduri sambut menantu sekali dengan aku pastu belah En. PZ pun 500pcs. Total 1000pcs. Harga DIY if 1000pcs sama dengan harga tempah. Cuma kalau DIY murah dalam RM20-RM40 aje. So, alang-alang banyak aku kena DIY aku pun nak tempah! Tapi tak pergi tempah lagi. Fuhhh Masa nan ado nak pergi. Aku survey dengan kawan-kawan aku ada satu tempat ni, nama FB dia UTUSAN SEHARI. Kawan aku tempah kad kahwin harga dalam RM0.24 sekeping. Murah lah! Aku decide nak tempah kat situ je. Cuma tak tahu bila mahu pergi HQ dia kat Kajang. Tengok la weekend next week ke.

Yang pasti bulan 10 dah kena siap!T_______T

Bunga telur DIY yang aku siap buat. Time ni excited nak buat. Tapi sekarang bila busy memang MALAS. Tapi push juga. Semangatttt!

Pensil/Surat: Semoga aku punyai kekuatan sekuat harimau.Auuummmm



Tuesday, August 20, 2013

::I'm Back::

Assalamualaikum...
Setelah sekian lama mendiamkan diri tetiba hari ni meroyan nak update blog. Actually aku tengah kerja tapi aku biasa memang free pun. Balik pun suka hati aku je. Pukul 4.30 pm dah chow chin chaw.. ekekekek

Alhamdulillah.. Rezeki untuk aku bekerja ada. Lebih kurang sama dengan kerja sebelum aku sambung master cuma dulu aku jadi assistant officer tapi sekarang aku jadi executive. Fhewwww executive la sangat. Sebenarnya Operation Executive tak pun Operation Officer pun boleyyyy!

Sepanjang aku tak update blog ni banyak benda yang berubah dalam hidup aku ni.

First: Aku dah bekerja even bukan dalam bidang master aku (Education)
Second: Aku dah.......BERTUNANG. Alhamdulillah. Syukur sangat. One step closer. Syukur terhadap Allah S.W.T.
Third: Aku dah boleh DRIVEEE..Ngehhh Lesen dah berjaman adeeee... Tapi enggak pandai drive. Ni ayah aku dah bagi pinjam sebiji kereta pandai-pandai la drive.. Nasib Auto. lalalala

Sekarang aku nak buat preparation untuk kahwin pula. Kalau kira week memamg haru biru. Kalau kira month nampak macam boleh jalan-jalan macam kura-kura lagi. Yang jadikan huru hara sebab BANYAK SANGAT aku nak DO IT BY MY SELF! D.I.Y!!!!!!!!Ya Allah, sempat ke?? Sempat je kalau tangan kretif. Dah tu, tangan aku ni KRETIF keee??? Harusla TAK! T_T

Dapat roomate yang tak supportive langsung. Siapa lagi kalau bukan si UCEN tu! Ada ke patut suruh aku beli bunga telur. Penat aku buat bunga kertas carnation tu! Ingat senang ke? Untuk aku orang tangan tak kretif pastu pura-pura kretif di tambah sikap pemalas yang teramat memang susah lah! T_T

Benda yang DIY :

(1) Bunga telur : 200 pcs. Kalau boleh dan sempat 300 pcs. Rasa macam tak boleh. #_# Baru siap 100pcs tu pun buat time tanam anggur dulu.T_T
(2) Veil Nikah : Nak jahit beads bagai tu la. Border lace dah beli. Mahal nak mampus kat Jakel! Nasib mak aku suruh ambik. Kalau aku, TAKPE TERIMA KASIH!
(3) Baju Kenduri: Jahit beads kat lengan baju dan pinggang. Letak boarder lace and beads juga.
(4) Kad kahwin : 500 pcs. Print sendiri. Design suruh kakak kawan aku buat. hewhewhew
(5) Sticker paper bag: 2000 pcs. Print sendiri juga. Kawan kakak aku design juga.
(6) Paper bag door gift: 1000pcs.
(7) Prop: Yang misai, bibir, semua tu la. Gigih juga nak DIY!
(8) PELAMIN!!! Disebabkan aku memang tak akan bersanding just buat untuk ambil gambar. Tak tahu la macam mana.
(9) Kipas pelamin. Nak buat paper wheel. Gigih!
(10) Ermmmmm ada lagi ke? Entah la..dah weng ni nak ingat.!

Apa-apa pun semoga Allah permudahkan segala urusan kahwin aku ni. Diberi kesihatan yang baik, rezeki yang melimpah ruah. Amin.... Aku cuma ada masa malam sahaja nak diy semua ni. Nak beli barang pula weekend aje. Tapi weekend kedai kadang-kadang tutup. Pastu ada hal la. En Tunang pula kadang busy dengan race tamiya dia tu. Adoyaiii! Sabo jela!

 Eh, ni pic raya. Biasala. Thema tahun ni KELABU ASAP!Tapi adik aku yang gila duk ternganga ni marah cakap KELABU ASAP! Dia cakap SILVER. Phewwww Omputih uolssss


 Ni semua sopan santun. Yela. Pic raya kan. Mesti la Ayu, kacak, bergaya mutu keunggulan keeeennnnnn.

 Lepas je pic sopan snap terus adik aku buat gila.

 Nenek aku dah give up. Dia cakap apa nak jadi cucu-cucu aku ni. Hahaha

 Yang ni KONON cakap last-last. Aleh-aleh aku buat spoi. Semua blame on me. Hukhuk

Ni sebenarnya pic last potret Ghani's Family.Boleh adik bonget aku tu duduk ala-ala AUW SEJATI!!!Grhhhh

Tahun ni last beraya sebagai bujang. Abg aku juga macam tu. Hohoho

Ok. sekian. Laporan tahunan 2013.

Pensil/ Surat: Mohon mood baik sepanjang masa.